Dodržování bezpečnosti, aneb dej si 1,5 metru odstup
V Poslanecké sněmovně prošel dne 14.4. návrh, který nařizuje řidičům zachovat minimálně 1,5metrový odstup při předjíždění cyklistů. Návrh musí ještě projít Senátem a dostat podpis prezidenta, aby nabyl platnosti, nicméně už teď je jasné, že pokud návrh projde, nejeden řidič se při dodržování zákona zapotí.
Zákon reaguje na statistky, kdy se ukázalo, že nevhodné předjíždění tvoří zhruba 20 % z celkového počtu nehod. Tyto nehody pak ve většině případů končí fatálně. Řidiči automobilových vozidel, případně nákladních vozidel, totiž velmi často předjíždějí cyklisty s téměř nulovým odstupem. To pak způsobuje, že cyklisté jsou téměř líznuti zrcátkem, či se dostanou do vzduchového víru, který může taktéž být život ohrožující. Ze strany cyklistů se proto zákon zdá být oprávněný a správný.
Menší nadšení se však ozývá ze stran řidičů, kteří argumentují stavem vozovky či její šíří, která ve většině případů nedovoluje udržovat při předjíždění tento odstup. A pokud ano, ohrožuje to plynulost provozu. Pro takovýto odstup musí totiž řidič vjet do protisměru buď polovinou vozidla, případně celým vozidlem.
Ač jsou tyto obavy oprávněné, dle všeho to novelu zákona neohrozí. Názor je totiž takový, že pokud je někde nedostačující infrastruktura, spustí to alespoň opravy a změny, které by jinak byly nadále přehlíženy.
Navíc, má se za to, že by stále měl platit vzájemný respekt mezi řidičem a cyklistou. Pokud tedy nastane situace, kdy nebude bezpečné cyklistu předjet, neboť podmínky vozovky tomu nebudou nakloněny, cyklista by měl nejlépe zastavit či se zachovat tak, aby řidič mohl bezpečně projet. A tak by to mělo fungovat i obráceně, řidič by neměl za každou cenu předjíždět, ale měl by trpělivě jet za cyklistou, dokaď mu není umožněno cyklistu bezpečně předjet.
Ač toto bude uzákoněno, jen těžko to bude policií vymáháno. Stěží se totiž bude daná situace přeměřovat, zda jste doopravdy měli odstup 1,5 metru či ne. Nicméně, jak již bylo zmíněno výše, nejde tak ani o pohrůžku pokuty, tak jako o lidský život, proto by mělo jít o vzájemný respekt a vytvoření bezpečného prostředí na silnicích i pro cyklisty.